Slová ako vysoký a drobný pomáhajú rozvíjať detský intelekt
Ak rodičia pri komunikácii s malými deťmi používajú slová ako veľký, malý či nízky pomáhajú im pri rozvoji zručností dôležitých pre pochopenie matematiky alebo vedy.
Podľa amerického výskumu deti v predškolskom veku, ktoré počujú rodičov používať slová opisujúce veľkosť a tvar predmetov, dosahujú lepšie výsledky v priestorových testoch. Zároveň si tieto slová skôr osvoja a vedia ich správne používať.
Špeciálne navrhnuté testy analyzujú zručnosti, ktoré fyzici a iní vedci používajú pre pochopenie abstraktných konceptov a pomocou ktorých ich dokážu vysvetliť na procesoch v skutočnom svete. Profesorka Susan Levinová z Univerzity v Chicagu publikovala výsledky výskumu v žurnále Developmental Science: "Podľa našich zistení ak deti začnú opisovať priestor a predmety dostatočne skoro, tak majú neskôr v živote vyššiu šancu na správne pochopenie geometrie a priestoru," uviedla Levinová v štúdii.
Tieto schopnosti zase pomáhajú deťom dosiahnuť lepšie výsledky vo vede, strojárstve, technológiách či v matematike.
Levinová s kolegami skúmala 52 detí vo veku od jedného do štyroch rokov. Deti sa spolu s rodičmi zúčastnili deviatich 90-minútových sedí, počas ktorých výskumníci počítali, koľkokrát deti použili slová opisujúce tvar alebo veľkosť predmetov. Rátali sa slová ako veľký, roh, trojuholník a podobne.
Rozdiely boli markantné. Kým niektoré deti použili podobné slová za hodinu a pol len štyrikrát, iné až 191-krát. Nebolo potom už prekvapujúce, že jedny deti dosiahli v priestorových a geometrických testoch až o 60 percent lepšie výsledky než tie, ktoré používali slová na opísanie tvaru len ojedinele.
Text: mq, REUTERS
Foto: SHUTTERSTOCK