Sadovskej veselé prsty opustili rám
Výtvarníčka Dorota Sadovská sama konštatuje, že pokračuje vo svojej tvorbe správnym smerom.
Tak nazvala aj svoju poslednú výstavu - Správnym smerom, ktorá sa počas novembra koná v priestore Batelier na Továrenskej ulici 14 v Bratislave. Touto inštaláciou narúša - ako je jej zvykom - dávne konvencie. Pokračuje v oslobodení fotografie od zviazanosti s formou závesného obrazu. V predošlých fotografických inštaláciách (Parazity, 1998-2009, Dážď, 2009) fotografiu už predstavila mimo pravouhlého obrazového rámu, ale nechala ju na klasickom obrazovom mieste – v úrovni očí.
V novej inštalácii Správnym smerom už fotografie opúšťajú aj základné umiestnenie na stene, nevisia na nej, ale pochodujú či tancujú v priestore. Stena sa stáva pre fotografiu "ihriskom", miestom voľnosti, pohybu a humoru. "Myslím, že sa dá ešte v tejto téme pokračovať," hovorí Dorota Sadovská. "Výstave som dala optimistický názov Správnym smerom, jednotlivé fotografie sú akoby malými veselými šípkami smerujúcimi k divákovi. A ako je tou mňa so vzťahom fotografie a maľby? Fotografia môže byť prvotnou skicou pre maľbu, môže formou reprodukcie hotovej maľby napomôcť jej komunikácii s publikom, môže informovať o jej umiestnení a prijatí... Ale naopak - maľbou pre fotografiu veľa nerobím."
Dorota Sadovská fotí časti ľudských tiel, často sú to práve prsty. Nie sú všetky rovnaké - aj z toho vidno, že má viac modeliek a modelov - sú to jej ochotné kamarátky, kamaráti a rodina. Z nezvyčajných obrazov cítiť pohodu a prekvapujúcu energiu: Vidno, že prsty držia všetko v rukách.
Text: -hd- pre magazín Pravdy
Foto: Dorota Sadovská