Presunúť na hlavný obsah

Generácia detí Z: Šesťročná Ela fotografuje od piatich rokov

Rodinné vzťahy

Generácia detí Z, o ktorej sme už písali, vyrastá aj na Slovensku. Patrí k nej aj šesťročná Ela.

Aj napriek veľkému časovému rozdielu si nemyslím, že detstvo mojej šesťročnej dcéry je až také odlišné od môjho. Iste, obrovský výber hračiek, intenzívna reklama, ďaleko pútavejšie televízne kanály, nové technické hračky sme naozaj nepoznali. Asi ale máme šťastie, že žijeme na dedine neďaleko Bratislavy s veľmi dobrým sociálnym a športovým zázemím a v širokom kruhu známych, medzi ktorými má dcéra veľmi veľa rovesníkov.

Vďaka tomu trávi voľný čas najmä na ihriskách či záhradách s kamarátmi a jej jedinou „neresťou“ bol až do šiestich rokov len televízor. Hoci ho sledovala veľmi intenzívne, nemal som s tým žiadny zásadný problém. Mnohé detské kanály sú v súčasnosti na veľmi dobrej úrovni, ponúkajú deťom veľa nových informácií, kreslené filmy už nie sú založené na udieraní panvicou po hlave či chystaní sofistikovaných pascí, v ktorých sa protivný kocúr poriadne doráňal. Práve naopak, veľmi vhodne a efektívne sa zameriavajú na zdôraznenie úlohy priateľstva, pomoci iným, ochranu prírody, informovaní o živote v rôznych častiach sveta  či odbúravanie rasizmu.

Ako prvý ju začal fascinovať fotoaparát, fotografuje často a veľmi zaujato. Počítač, na ktorom prakticky dennodenne pracujem, ju zaujal len veľmi okrajovo, rovnako ako mobilný telefón. Veľmi intenzívne začala od šiestich rokov používať iPad, čo je ale dôsledok jeho zakúpenia do domácnosti, predtým nemala žiadnu predstavu o existencii podobnej veci. Vedome sme dcére žiadne technické hračky nepodsúvali, ale ani jej nebránili v ich používaní. Hrať sa s fotoaparátom začala zhruba v piatich rokoch, iPad prišiel na rad o rok neskôr. V porovnaní s rovnako starými rovesníkmi ale bola doteraz pomerne pozadu, skôr to u nej súvisí s tým, čo sa objavilo v domácnosti. Hoci v súčasnosti preberá výsadné postavenie iPad, určite sa ale nezaobíde bez klasických hračiek na čele s Barbie.

Je fascinujúce, ako si deti vedia poradiť aj s pomerne zložitými procesmi. Ela sa dokáže veľmi intuitívne zaoberať fotoaparátom či ipadom, veľa odpozoruje ale zároveň je už vo veku, keď sa na funkcie, ktoré chce používať, vyslovene pýta a zámerne sa učí ich ovládanie.

Ela pozná značky jednotlivých výrobkov, ale len v prípade, ak majú nejaké grafické stvárnenie, napríklad štylizované jablko  či puma známej športovej značky. Samozrejme si vyberá primárne takéto značky, v žiadnom prípade ale nerozlišuje kvalitu či status jednotlivých značiek. V šiestich rokoch pozná len niekoľko značiek, v žiadnom prípade to nie sú desiatky. Súvisí to najmä s ich grafickým spracovaním, orientuje sa najmä podľa pocitov, dizajnu výrobkov, nie podľa cvengu značky. Ešte stále je pre ňu smerodajná najmä ružová či fialová farba, výrobky s obrázkami Barbie či Hello Kitty hrajú jednoznačný prím bez ohľadu na konkrétnu značku.

Ľubor, 40 rokov

Text: Pravda magazín
Foto: Rado Kostelník