Slováci na dovolenku šetria, dopraje si ju len polovica
Len polovica Slovákov zvykne dovolenkovať, pričom si na ňu takmer tretina z nich šetrí na dovolenku minimálne tri mesiace.
Ochota zadĺžiť sa práve pre dovolenku (8%) je o niečo vyššia, ako je realita. Na oddych doma alebo v zahraničí si totiž napokon požičalo iba 3% opýtaných. Vyplynulo to z reprezentatívneho prieskumu finančných zvyklostí slovenských domácností, ktorý realizovala agentúra FOCUS.
Neschopnosť absolvovať dovolenku či sťažená príležitosť ísť si oddýchnuť je podmienená výdavkami, ktoré najviac zaťažujú rodinný rozpočet. Slovenské rodiny najviac zaťažujú výdavky na bývanie (75%) a splátky úverov a hypoték. Zároveň však väčšina rodín aspoň občas si zvykne odkladať nejaké euro bokom (71%).
Ak sa Slováci rozhodnú pre dovolenku, zväčša ju plánujú a šetria na ňu. Takmer polovica Slovákov na dovolenke však ani nebola. Dokazuje to 47% z opýtaných.
Skoro pätina slovenských domácností (20%) je schopná pravidelne odkladať si financie na oddych po celý rok. Najviac sa to darí respondentom z Trnavského kraja, obyvateľom väčších miest s vyšším príjmom. Sporiť na relax doma či v cudzine nie je problém ako pre tvorivých odborných pracovníkov, tak pre podnikateľov a živnostníkov. Takisto tretina Slovákov, podľa cieľa destinácie a pohybov na účte, sporí minimálne tri mesiace vopred.
Mladší ľudia a ľudia v strednom veku (25-44 rokov), zväčša vysokoškolsky vzdelaní ponikatelia alebo živnostíci, tvoria skoro pätinu (21%) z tých, ktorí si na dovolenku neodkladajú a riešia ju podľa aktuálnych finančných možností. Takýto cestovatelia sú najmä z Trenčianskeho kraja a menších miest.
Len 3% z respondentov v prieskume potvrdili, že si na dovolenku požičali. "Toto číslo svedčí o istej zodpovednosti za financie v rodinách. Keď už sa rozhodnú zadĺžiť sa, dôvod je zväčša vážnejší, praktický, je to najmä zabezpečenie si bývania a vecí, ktoré s ním súvisia. Ľudia nie sú ochotní desať dní pri mori splácať ďalšie mesiace banke, nebankovke alebo cestovnej kancelárii. Už to môže často ich rodinný rozpočet nabúrať," uviedla Diana Priechodská Brodniaska zo spoločnosti Provident Financial, pre ktorú agentúra Focus prieskum zrealizovala.
Text: zg, pre oŽene.sk, informácie z materiálov KP consulting & services
Foto: SHUTTERSTOCK