Lenka Košická-Kronerová: S dabovanou postavou treba prežiť to, čo hrá
Dabing sa nevydarí vtedy, keď herec hlas len mechanicky tlmočí, keď opakuje, čo počuje.
Divák to cíti. Umenie dobrého dabingu spočíva v schopnosti pretaviť do hlasu emócie a prežiť danú chvíľu spolu s dabovanou postavou. Môžem byť spokojná, lebo dabujem kvalitné postavy. Z tých známejších napríklad Gwyneth Paltrow. Tá mi akosi prischla. Zo začiatku som si musela na tú nežnú blondínku. zvykať. Zdalo sa mi, že sa na ňu ani nehodím, ale potom som si našla polohu, ktorá, myslím, nie je v rozpore s ňou a jej výrazom. A či sa dabovanie podobá na imitovanie? Nie, dabovanie nikdy nie je imitácia tej osoby. Je to niečo úplne iné a prichádza to len vtedy, keď danú herečku vidím a počujem v slúchadlách. Je to momentálna reakcia. Možno pri "kreslenkách" sa dá voliť hlas dopredu - princeznú robiť tenkým hlasom, obra hrubým, pri normálnych hraných filmoch sa to ale nedá. Aspoň ja to tak nerobím. Vždy vychádzam z momentálnej situácie. V dabingu si svoj hlas viac uvedomujem - tam sa rozhodujem, na čo treba slabý hlas, na čo silný, kde ho treba zjemniť, alebo, naopak, trochu "zašpiniť". V civile určite vedome s hlasom nekalkulujem. Každý máme v rámci situácie či nálady rôzne odtiene hlasu, hlas je iný, keď je človek prísny a má inú farbu, keď je nežný, ale to vychádza z každého prirodzene, to je podvedomá záležitosť.
Text: -hd- pre magazín Pravdy
Foto: Ľuboš Pilc pre Pravdu
Text: -hd- pre magazín Pravdy
Foto: Ľuboš Pilc pre Pravdu