Prevádzky reštaurácií v hlavnom meste deti väčšinou nechcú
V bratislavských reštauráciách, kaviarňach či hoteloch to rodičia s deťmi nemajú ľahké. Mnoho prevádzok nie je na malého návštevníka pripravených.
Najčastejšie sa objavuje v reštauráciách detská stolička, no prebaľovací pult je stále raritou. Oproti prevádzkam v Tatrách či na Liptove má hlavné mesto čo doháňať.
"Keď prídeme do reštaurácie, nápoje servírujú prevažne vo veľkých pohároch. K nim dostane dieťa hrubú slamku, z ktorej sa nedokáže napiť," povedala Lenka Černáková z rodinného centra Prešporkovo v Bratislave. Hovorí, že pripravenosť bratislavských reštaurácií na malých návštevníkov, je stále nízka, hoci sa čím ďalej, tým viac objavuje detská stolička. "Terajšie mamy s malými deťmi po nej automaticky siahnu. To bolo pred desiatimi rokmi ojedinelé," doplnila riaditeľka Únie materských centier Soňa Holíková.
Problémom nie je len detské zariadenie. Ak si chce mama sadnúť do kaviarne aj so svojím dieťaťom, musí zaujať jeho pozornosť. "Stačí skutočne málo. Ak má prevádzka len papier a farbičky, dieťa si dá koláčik a môže si maľovať. Mamička nemusí myslieť na to, aké všetky hračky musí z domu vziať, ak ide s dieťaťom von," vysvetľuje Černáková.
Mnoho prevádzkarov však podľa jej slov nenapadne niečo pre deti vo svojich podnikoch zriadiť. "Je to aj tým, že nie veľa rodín aktívne chodí do reštaurácií a tie to teda nemotivuje," dodáva s tým, že rozhoduje aj to, či má prevádzkar deti. Ak má, trochu viac na to myslí. Černáková však hovorí aj o reštaurácii, ktorá detský kútik mala. Ostal však zničený a špinavý, tak ho dali preč. "Do niektorých hotelov si ľudia musia priniesť vlastné tuli vaky, či detské vybavenie, ak v nich chcú organizovať podujatie aj za účasti detí," dodala.
Mamičky Prešporkova sa preto snažia hľadať vhodné prevádzky a zapojiť ich do projektu "Vstúpte s dieťaťom." To organizuje Únia materských centier. Minulý týždeň doň takto zapojili špecifickú kaviareň Radnička, v ktorej návštevníkov obsluhujú čašníci so zdravotným postihnutím. Radnička dostala od únie certifikát a na dvere vchodu si nalepila odkaz, že mamičky s deťmi sú v nej vítané. V Bratislave je však takýchto prevádzok s nálepkou málo. "Najviac ich máme z Tatier a Liptova," dodala Holíková.
Prevádzku môžu do projektu odporučiť materské alebo rodinné centrá, ale aj bežní návštevníci. "Na rozdiel od iných projektov pre deti, je tento certifikát vždy na základe skúsenosti. Vždy tam niekto bol a niečo zažil. Nie je to tak, že si prevádzku nakliká na internete a zdá sa mu, že by mohla byť aj pre najmenších," podotkla Holíková.
Ak sa hotel či reštaurácia ozve späť, únia sa príde pozrieť do priestorov, zaradí ju do zoznamu a oceňuje hviezdičkami. Najviac ich môže dostať päť. Ak má jednu, musí byť v prevádzke prorodinná atmosféra, bezbariérový priestor, detská stolička, nefajčiarske prostredie a ústretový personál. Ak má hotel už päť hviezdičiek, musí mať detské príbory, prebaľovací pult, nočník, bazén pre deti či vnútorné ihrisko.
Zoznam všetkých prevádzok nájdu rodičia na webovej stránke www.materskecentra.sk. Pomocou vyhľadávača si tam môžu aj jednoducho vybrať, či hľadajú apartmán, predajňu potravín alebo ranč, v akom kraji a koľko hviezdičiek od prevádzky žiadajú. "Vstúpte s dieťaťom nemá byť len prosbou a želaním, ale prirodzeným právom každého z nás, aby sa rodičia s malými deťmi cítili v našej spoločnosti akceptovaní a ich prítomnosť vítaná," dodala Holíková.
Text: TASR
Foto: SHUTTERSTOCK