Presunúť na hlavný obsah

Adriana Kronerová: Slovenský seriál nedokáže konkurovať

Lifestyle

Adriana Kronerová je úspešnou a vplyvnou osobnosťou vo svete televíznej tvorby.

Ona a "jej ľudia" stoja za viacerými úspešnými projektmi z obrazovky (Ordinácia v ružovej záhrade, Profesionáli, prvý slovenský animovaný seriál pre dospelých Lokal TV). Adriana Kronerová má na tvorbu scenárov vysoké nároky – vyštudovala dramaturgiu na VŠMU. Dnes je však najmä producentkou. Produkovala film Lóve, ktorý je divácky tretí najúspešnejší slovenský film v novodobej histórii.

Akú úlohu má vo svete seriálov producent?
Producent je zvyčajne človek, ktorý zháňa peniaze, stráži peniaze a snaží sa hotový produkt čo najlepšie predať (za peniaze). V prípade aktuálnych slovenských seriálov je to kúzelník, ktorý sa snaží vyrobiť dramatické dielo za podobné prostriedky, za aké sa vyrábajú nízkorozpočtové reality šou. Pretože komerčné televízie si radšej vyrobia drahú reality šou plnú bizarných exotov, ktorá je v podstate "na jedno použitie", ako by investovali čo i len polovicu tých peňazí do seriálu, čím by konečne vytvorili aj v tejto oblasti profesionálne podmienky pre tvorbu porovnateľnú s európskym kontextom.

Ako prežívate, keď sa začínajú na obrazovke objavovať prvé diely seriálu z vašej produkcie?
Nijako zvlášť. V tej chvíli je totiž moja práca už dávno ukončená, mám ju vlastne "za sebou". Samozrejme, zaujímajú ma reakcie divákov, hlavne tie kladné. Každý človek občas potrebuje pochváliť.

Čím sú však špecifické tie slovenské seriály?
Slovenské seriály sú špecifické tým, že vo svete absolútne nie sú schopné konkurencie. Dokonca ani v blízkom okolí. Bohužiaľ. Je to daň za mieru kompromisu, ktorú sme my Slováci v tejto oblasti momentálne ochotní urobiť.

Aké kompromisy?
Sme ochotní robiť veci, aj keď už dopredu vieme, že nebudú stopercentné. Nie preto, že nevieme robiť na sto percent, naopak. Robíme niekedy na dvesto percent, aby sme dokázali nemožné: natočiť za príliš krátky čas a v príliš obmedzených podmienkach niečo, čo sa takto urobiť jednoducho nedá. Ako lekár nemôže dvojhodinovú operáciu "zmáknuť" za pol hodiny s výhovorkou, že na to nie je viac peňazí, tak sa to nedá ani v našej práci. Našťastie u nás nie je riziko, že pacient zomrie… Jedine ak divák od nudy. Komerčné televízie logicky tlačia rozpočty seriálov dole. A ľudia, ktorí ich robia, sa prispôsobujú v obave, že nebudú mať prácu, hoci vedia, že za daných okolností pôjde kvalita výrazne dole. Potom sa vyhovárajú, že nebol čas a peniaze, inak by to spravili lepšie, prípadne že daný seriál robia len ako "chlebovku"… A najhoršie je, že divák sa s tým nakoniec uspokojí. Nemá totiž s čím porovnávať. A uspokoja sa aj televízie, lebo so svojimi produktmi dosahujú približne rovnaké výsledky. Konkurenčný boj tak vlastne neexistuje a daný stav nie je prečo meniť…

Aké sú vaše ambície pri tvorbe seriálu?
Ja mám ambíciu priniesť na obrazovky niečo, čo by si ľudia radi pozreli aj o desať-dvadsať rokov. Tak ako doteraz pozeráme staré česko-slovenské seriály (a je ich naozaj dosť). Zatiaľ sa mi to nepodarilo, ale nevzdávam sa.

Kto je v základnom tvorivom tíme seriálu a ako jednotliví členovia spolupracujú?
Pri písaní scenárov je dôležité, aby spolupracoval hlavne dramaturg so scenáristom, pri realizácii je to dramaturg s režisérom. Čiže logicky dramaturg je človek, ktorý zachováva kontinuitu celého procesu. V prvej fáze však všetko závisí od scenáristu a v druhej od režiséra. Celý výsledok je tímová práca, takže ďalší kľúčoví ľudia pri tvorbe sú kameraman, architekt, kostýmový výtvarník, autor hudby a, samozrejme, herci.

Aký je slovenský divák?
Slovenský divák, tak ako divák v každej krajine, chce vidieť príbehy na pozadí vlastných reálií, vlastného časopriestoru, rovnako ako chce byť hrdinom reality show vytvorených lokálne. Preto sa často pozerá aj na seriály, ktoré keby sa odohrávali napríklad v Rumunsku alebo na Ukrajine, by v živote nezapol. Na tom nie je nič zlé. Škoda len, že mu zatiaľ okrem takýchto produktov nevieme v domácej produkcii ponúknuť aj tú kvalitu.

Je seriál naozaj nejaký ústupok dobrému vkusu alebo prináša svoje vlastné jedinečné hodnoty, ktoré sa v inom žánri nevyskytujú?
Všetky slovenské seriály, ktoré sa objavili na obrazovkách za posledné roky, sú v porovnaní s divadelnou klasikou brak. Nie preto, že divadlo je umenie a seriál nie, ale preto, že podmienky, v akých naše seriály vznikajú, nedávajú priestor pre umenie. Robia sa v časovej a finančnej tiesni. Scenáre sú "rýchlokvasené", produkcia sa snaží vyrábať čo najlacnejšie a najrýchlejšie. Režisér nielenže nemá čas skúšať s hercami, ale je rád, keď vôbec povedia texty, ktoré sa často učia tesne pred ostrou a celé sa to potom "nejako rýchlo nasníma". Prostredia a dekorácie sú kvôli peniazom kompromis, rovnako ako kostýmy... My sme radi, keď sa pri práci na seriáli vôbec zvládne remeslo. To, že niektorí tvorcovia svoje lepšie či horšie remeselné dielo považujú za umeleckú, prípadne tvorivú výpoveď, svedčí len o tom, že stratili nadhľad a prehľad.

Aký je váš obľúbený konkurenčný seriál?
Na Slovensku zatiaľ neexistujú konkurencieschopné seriály. Za jediný, ktorý sa k tomu priblížil, považujem prvú sériu Doktora Ludského.

Text: -hd- pre magazín Pravdy
Foto: Martin Črep