Kuchárske šou majú vplyv aj na to, čo vložíte do košíka
Kuchárske show dokážu prilákať k obrazovkám milióny divákov. To využívajú mnohé gastronomické firmy.
Kuchárske programy, v ktorých populárni kuchári propagujú varenie z čerstvých a kvalitných surovín, totiž ovplyvňujú aj obsah nákupných košíkov. "Rozširuje sa skupina zákazníkov, pre ktorých je na prvom mieste kvalita a chuť výrobku, za ktorú sú ochotní zaplatiť. Pozorujeme tento trend napríklad v kategóriách údenín, syrov, alebo aj rýb," povedal riaditeľ oddelenia čerstvých potravín obchodov Albert Petr Chmelař.
Obchodné reťazce sú si obľuby kuchárskych relácií vedomé, a preto často na ich príprave spolupracujú. "Záujem o kulinárske relácie vnímame, preto sme sa v poslednom čase podieľali na príprave hneď niekoľkých z nich. V súčasnej dobe napríklad na programe Masterchef," potvrdila hovorkyňa reťazca Billa Gabriela Bechynská.
Kuchárska súťaž Masterchef, ktorú od septembra vysiela slovenská Markíza aj česká Nova, sleduje v Česku okolo pol milióna ľudí, na Slovensku zhruba 300-tisíc. Až dvojnásobný počet divákov prilákali v Česku gastronomické šou, ktoré odštartovali v minulých rokoch. Program Kluci v akci napríklad miliónovú hranicu prekonal vo februárovej epizóde o jamajskej kuchyni v roku 2008. O rok neskôr však už reláciu sledovalo v priemere menej než 400 000 ľudí a tento trend pretrval aj vlani. Vedúcou gastro reláciou s viac než deviatimi stovkami divákov bola v minulom roku show Áno, šéfe! Zdeňka Pohlreicha. V Česku prilákala dvakrát viac než milión divákov a úsppechu sa teší aj na obrazovke JOJ.
Sledovanosť kuchárskych show má podľa Romana Vaňka z Pražského kulinárskeho inštitútu (Prakul) vplyv aj na lepšiu informovanosť o gastronómii. Profesionálne kuchárske postupy a kvalitné produkty nezostávajú u divákov bez odozvy. "Je zaujímavé, že aj kurzy varenia sa čiastočne začínajú meniť, pretože sa poslucháči aspoň našich kurzov začínajú pýtať oveľa intenzívnejšie nielen na technikuvarenia, ale predovšetkým na produkty ako také," podotkol Vaněk s tým, že gastronómia prežíva informačné konjunktúru.
"Možno, že budem môcť raz prestať robiť reláciu Peklo na tanieri a to by bolo fajn," povedal Vaněk. Peklo na tanieri, v ktorom Vaněk hodnotí úroveň českej gastronómie, vysiela internetová televízia Stream.cz.
Podľa údajov od českých susedov (poskytla ich firma Admosphere, ktorá v rámci monitoringu reklamy pracuje s cenníkovými cenami reklamného priestoru), kde je tradícia kuchárskych relácií dlhšia a výraznejšia, do televíznych reklám vlani investovali firmy 9,2 miliardy českých korún, čo je o takmer 1,2 miliardy viac ako v roku 2010.
Text: ČTK, oŽene.sk
Foto: TV Markíza