Presunúť na hlavný obsah

Kuchárske šou majú vplyv aj na to, čo vložíte do košíka

Recepty

Kuchárske show dokážu prilákať k obrazovkám milióny divákov. To využívajú mnohé gastronomické firmy.

Kuchárske programy, v ktorých populárni kuchári propagujú varenie z čerstvých a kvalitných surovín, totiž ovplyvňujú aj obsah nákupných košíkov. "Rozširuje sa skupina zákazníkov, pre ktorých je na prvom mieste kvalita a chuť výrobku, za ktorú sú ochotní zaplatiť. Pozorujeme tento trend napríklad v kategóriách údenín, syrov, alebo aj rýb," povedal riaditeľ oddelenia čerstvých potravín obchodov Albert Petr Chmelař.

Obchodné reťazce sú si obľuby kuchárskych relácií vedomé, a preto často na ich príprave spolupracujú. "Záujem o kulinárske relácie vnímame, preto sme sa v poslednom čase podieľali na príprave hneď niekoľkých z nich. V súčasnej dobe napríklad na programe Masterchef," potvrdila hovorkyňa reťazca Billa Gabriela Bechynská.

Kuchárska súťaž Masterchef, ktorú od septembra vysiela slovenská Markíza aj česká Nova, sleduje v Česku okolo pol milióna ľudí, na Slovensku zhruba 300-tisíc. Až dvojnásobný počet divákov prilákali v Česku gastronomické šou, ktoré odštartovali v minulých rokoch. Program Kluci v akci napríklad miliónovú hranicu prekonal vo februárovej epizóde o jamajskej kuchyni v roku 2008. O rok neskôr však už reláciu sledovalo v priemere menej než 400 000 ľudí a tento trend pretrval aj vlani. Vedúcou gastro reláciou s viac než deviatimi stovkami divákov bola v minulom roku show Áno, šéfe! Zdeňka Pohlreicha. V Česku prilákala dvakrát viac než milión divákov a úsppechu sa teší aj na obrazovke JOJ.

Sledovanosť kuchárskych show má podľa Romana Vaňka z Pražského kulinárskeho inštitútu (Prakul) vplyv aj na lepšiu informovanosť o gastronómii. Profesionálne kuchárske postupy a kvalitné produkty nezostávajú u divákov bez odozvy. "Je zaujímavé, že aj kurzy varenia sa čiastočne začínajú meniť, pretože sa poslucháči aspoň našich kurzov začínajú pýtať oveľa intenzívnejšie nielen na techniku​varenia, ale predovšetkým na produkty ako také," podotkol Vaněk s tým, že gastronómia prežíva informačné konjunktúru.

"Možno, že budem môcť raz prestať robiť reláciu Peklo na tanieri a to by bolo fajn," povedal Vaněk. Peklo na tanieri, v ktorom Vaněk hodnotí úroveň českej gastronómie, vysiela internetová televízia Stream.cz.

Podľa údajov od českých susedov (poskytla ich firma Admosphere, ktorá v rámci monitoringu reklamy pracuje s cenníkovými cenami reklamného priestoru), kde je tradícia kuchárskych relácií dlhšia a výraznejšia, do televíznych reklám vlani investovali firmy 9,2 miliardy českých korún, čo je o takmer 1,2 miliardy viac ako v roku 2010.

Text: ČTK, oŽene.sk
Foto: TV Markíza