Ako zariadiť štýlovú kaviareň?
Pri tvorbe interiéru prevádzky zohráva dôležitú úlohu komunikácia s architektom či interiérovým dizajnérom. Tá však prináša aj isté úskalia, ale netreba sa ich báť. Ako si správne zariadiť interiér v gastronómii hovorí interiérový a grafický dizajnér kreatívneho štúdia Ufóndizajn Michal Staško.
Ak mate záujem otvoriť štýlovú kaviareň či reštauráciu, dajte si čas, cestujte po svete a zistite, čo sa vám páči, čo ma dobrú atmosféru, kde sa ľudia dobre cítia a ako to cele funguje s prihliadnutím na vaše finančné, priestorové a lokálne možnosti. Výberu správneho architekta či dizajnéra by ste pritom mali venovať ešte viacej času. Nepodceňujte túto fázu hľadania, lebo neskôr pri samotnej realizácii to môže znamenať veľa nedorozumenia a obojstranného sklamania.
Zásobte sa preto odbornými časopismi o bývaní, dizajne, architektúre a, samozrejme, nezabudnite na internet. Presurfujte stránky architektov a dizajnérov a pozrite si dobré realizácie vo svete. Architekt - dizajnér, ktorý má za sebou ocenenia a množstvo úspešných realizácii, je zárukou kvality. Ale ma aj vyššie nároky na spoluprácu v oblasti ceny, časového harmonogramu a nemusí sa prispôsobovať vaším predstavám.
Najpodstatnejšie je vybrať si autora, ktorého práca sa vám páči. Zhromaždite si referencie. Fotografie a panoráma na webstránke vám nemusia poskytnúť dostatočne komplexnú predstavu o realizácii. Najlepšie je zistiť si na živo, či autor vytvoril atmosféru vhodnú pre daný typ prevádzky. To znamená stráviť nejaký čas v interiéri podniku, ktorý realizoval. Nebojte sa opýtať hostí alebo obsluhy, čo hovoria, veľa užitočného sa dozviete. Architekt musí pritom mať aj skúsenosti s danou problematikou. Aj keď máte architekta čo vám navrhol a naprojektoval stavbu vášho nového hotela, automaticky nemusí mať záujem o návrh interiéru hotela alebo nemusí mať skúsenosti s danou
oblasťou. Keď budete zhromažďovať informácie o návrhároch vášho nového sna, nezabudnite, že najlepšie je priame odporučenie od spokojného investora.
Keď už máte dohodnuté stretnutie s architektom, informujte sa, či aj v prípade problémov (zmena zámeru, či účelu podniku počas prípravnej fázy) bude schopný zákazku dotiahnuť do konca a dodrží
dohodnutý rozpočet a termín. Po sedení s prvým architektom môžete osloviť aj viac autorov. Nejde len o cenovú ponuku, ktorú vám každý vypracuje, ale aj o osobný kontakt, komunikáciu a zhodu predstáv, názorov a možností. Nezabúdajte, že vaša spolupráca potrvá minimálne niekoľko mesiacov alebo rokov, takže ide o vzťah, aj keď pracovný, tak veľmi špecifický, v ktorom ide o dôveru a porozumenie.
Pri cenových ponukách si podrobne preštudujte, čo je a čo nie je v danej cene zahrnuté. Najnižšia cena ešte neznamená najlepšiu kvalitu a čas a naopak. Je to citlivá spolupráca, a preto nechajte vaše racio trochu bokom a riešte to srdcom, napokon vy budete v tom interiéri podnikať niekoľko rokov.
Žiadny architekt či dizajnér vám totiž neposkytne skicu, návrh alebo 3D vizualizáciu daného interiéru, aby ste si urobili presnú predstavu ako to cele bude vyzerať, ani ako sa tam budete cítiť a či tam bude dobra atmosféra a či celý koncept bude dokonale fungovať. Pri samotnom navrhovaní sa nebojte vyzvať autora na vypracovanie druhej a lebo tretej koncepcie riešenia na porovnanie. Každá zákazka ma viacero uhlov pohľadu a riešení, venujte tomu čas.
Keď už ste si vybrali autora návrhu, vašu ideu a koncept poriadne prediskutujte s architektom najlepšie nad čistým papierom a ceruzkou. Povedzte mu svoju predstavu, obmedzenia, preberte konkurenčné realizácie a, samozrejme, v predstihu, skôr než začnete, mu naznačte váš finančný rozpočet na samotnú realizáciu, do ktorého sa musí vtesnať, predídete tak ďalším sklamaniam, keď sa ukáže, že je to pekne, ale nemôžete si to dovoliť.
Nesnažte sa však na začiatku vnucovať architektovi vašu striktnú predstavu o samotnom výsledku, môže ho to odradiť. Skúsený architekt vám má vedieť na vaše pripomienkovanie poskytnúť alternatívne riešenia, čo sa týka rozpočtu a časového harmonogramu možno odporučí realizačnú firmu na finálnu realizáciu. Znova pripomínam nebojte sa opýtať aj na veci, ktorým v jazyku dizajnéra či architekta nerozumiete. Nenechajte si vnucovať riešenia, koncept a realizáciu, ktorá vám nevyhovuje a nesúhlasíte s ňou. Vy ste investor, vy rozhodujete. Je to beh na dlhú trať, preto si zvážte v tejto fáze, či spoluprácu ukončíte a obrátite sa na iného autora.
Upozorňujem ale, že väčšinou nikto z autorov nebude nadväzovať na už vypracovanú štúdiu iného architekta. Keď už máte projekt odsúhlasený a idete ho realizovať, treba myslieť na spoluprácu s odborníkom v oblasti reklamy. Keď nemáte ešte vymyslený názov a logo tak sa čím skôr do toho pustite, aj architekt bude mat lepšiu predstavu, keď vie, ako sa prevádzka volá. Možno on sám vám navrhne názov, logo a vizuál tlačovín, brandovania a reklamy pre váš nový zámer.
Prebraté so súhlasom HORECA magazine.